Things I Wish I knew Before I Started Breastfeeding


“Things I Wish I knew Before I Started Breastfeedingbased on personal experience:

·         Baby suka nk breastfeed at all times sbb dia rasa secured and dimanjakan (I think).
Kadang mencabar kesabaran jugak sebab  nak buat benda lain tak boleh…asyik nak ‘ngempeng’ jer.

·         Breastfeeding tidak memerlukan pam yg mahal.
Masa sebelum bersalin tu, aku fikir nak beli Medela Freestyle


sbb aku rasa mcm ni la pump yg terbaik untuk org yg nak breastfeed. Harga dia mak oi, boleh beli rantai tangan satu…pastu aku lak tak tau lagi cemana rupa keadaan aku breastfeed nanti so aku end up beli pump yg 2nd hand dulu, Spectra 3. 


Kawan ofis aku letgo sbb dia baru pakai sebulan pastu decide xnak breastfeed dah. After 2 months, bila agak aku dah selesa and tau hala tuju pengembaraan breastfeeding aku ni, aku pun beli pump yg baru. Oh saya sangat suka dengan pam ini ya...



·         Breastfeeding tidak memerlukan peralatan yg banyak.
Masa nak set up peralatan untu BF ni, bila pegi kedai baby tu, aku rasa nak borong ja segala benda yang berkaitan dengan Bf ni. Rasa mcm semua benda pun nak kena pakai dah la barg2 ni bukannya murah2, so aku end up beli satu Jingle Jungle warmer 

Jingle Jungle warmer
(pic credit to: mybabysell.com)

untuk letak kat rumah my mother in law and satu set beg untuk letak barang2 mengepam. Set ni ada beg simpan pam, cooler bag, cooler pack, mesh bag, sarung untuk cover beg tu dr kepanasan matahari and hujan and dapat botol simpan susu secara FREE! ooohhh yeah I like free stuff..hohohoho!!...Semua ni aku beli di http://www.fabulousmom.com  Untuk simpan susu plak, hubby belikan plastik seperti di bawah . That’s about it…barang2 ini telah membantu aku menjayakan projek susu ibu aku!!haha…



·         Breastfeeding baby tidak memerlukan botol susu yg banyak
Haaa…bab ni mmg mula2 kami laki bini tak tau nak buat keputusan macamana. Beli ke, tak beli ke…tak beli kang nak pakai plak, beli takut xterpakai…end upnya mmg la beli(akukanmmgsukamenghabiskanduit).
Kakak aku hadiahkan satu set ni 



and aku beli lagi satu set yg ni plak 
Momma Starter Kit

pastu kawan2 ofis bagi hadiah ni...

Momma bottle warmer and sterilizer

lepas dh umur anak aku setaun baru la aku pakai botol2 ni…aiyooo!!nasib pakai gak..huhu. Sebabnya ialah…siang dia ngan nenek dia, mmg la kena pakai botol kan..kat sapa lak dia nak ngempeng. Malam mmg tak nak dia pandang botol tu dah haa..aku la jadi botol susu malam2. Kalau keluar pun mmg xder bawak botol apa pun, direct feed jer.(selamber aku jadi flasher kat public..:P)  jadinya aku suggest kat korang tak payah la ikut cam aku ni, beli botol banyak2. Kalau korang nyusu sampai 2 taun, by then dia dh pandai minum pakai cawan dah…lagi jimattttttt dek non!

·         Baby yg breastfeed akan jadi TOMBAM(tembam)
Paling aku suka bab nihhhh….anak aku lahir 2.85kg saja. Dalam masa aku cuti bersalin tu badan dia naik mencanak2, sedapnyaaaa peluk. Skrg ni dh kurus, tp bukan kurus kering, Kurus tapi tegap. Isinya padat…(jgn ko pikir dia mcm badan bodybuilder plak ;P). Doc pun dah ckp dulu masa aku pregnant, tp biasa la…masuk kanan, kuar kiri..ngeh2

·         Boleh makan banyak tapi badan tak naik
Aku mmg lapar sentiasa bila breastfeed ni, jgn la gatal2 nak diet segala…mmg pastu lapar cam kebulor. Haiyoooo!!tapi yg bestnya, ko melantak la banyak2 pun, badan still maintain sbb BF membakar kalori dan lemak di dalam badan. Free jer kot, tak payah ke sauna gym segala..

·         Sakitnya nipple aku!!!
Breastfeeding pun ada downsidenya, lepas dh 2- 3 ari aku breastfeed, nipple aku luka2…sakitnya mcm nk terkencing dek noonnn oiii bila baby hisap tu. Sampai kluar la air mata aku nih..huhu..tp ku tabahkan mengharungi halangan. Aku sapu  krem ni haa..


tak de la lega segera, tp sket2 dpt la membantu.Lepas seminggu macam tu everything back to normal.


·         Bengkak susu
Akan terjadi bila baby tak hisap dan mungkin ada saluran susu yang tersumbat. Sakitnya sampai boleh demam. Aku kena sekali, tapi nasib baik tak demam..tapi mmg sgt tak selesa.

·       Hormon estrogen menurun
Korang tau apa jadi bila hormone estrogen turun? Sexual drive jadi kurang.(dah jangan ko pikir aku melucah pulak kat sini haa) Bila dah berumahtangga, benda ni penting. Silap2 boleh menyebabkan rumahtangga berantakan. So encik2 suami, sabar lah yer…bukan senang nak ada anak dan nak jaga anak.


Itu jer la pengalaman aku selama aku breastfeed ni. Walau apa sekalipun, aku tetap akan menyusu anak aku selagi dia nak. Pengalaman itu perlu ko rasa untuk ko paham dan tak mungkin dapat ditukar ganti!Jadi jangan la takut dan teruskan niat suci ko nak menyusu itewww...

Share:

0 comments

What do you think?