Hobi baru

Sekarang ada hobi baru pulak. Suka bercucuk tanam. Segala pokok yang aku jumpa especially pokok jenis sayur-sayur semangat ja nak tanam. Jadi tak jadi belakang kira. Tanam dulu.

Dulu memang takdenya aku nak tanam pokok segala. Tanam pokok kaktus yang tak payah dibelai tu pun mati. Beria aku ari2 jenguk pokok tu. Ohh hidup lagi..esok pegi lagi. Hari-hari macam tu. Sampai la satu hari aku tengok banyak semut kelaur dari dalam pokok tu. Yer dari dalam ok!!! Aku sentuh sikit ja terus tergolek pokok tu. Rupanya kat belah dalam dah kosong. Abis dimakan semut. Padahal hari-hari membelek tu. Ayo!

Pastu try pulak money plant. Letak kat opis. Member aku pun ada, dia punya kemain gemok berjuntai2. Aku punya dok 2 helai daun tu la sampai last2 daun pun dh jadi kuning terus arwah. Haihhh...

Pastu tak ada dah aku nak menanam segala. Terus sematkan dalam hati memang jenis tangan panas aku ni. Hahahaha..

Pastu member aku kat Penang, Arni, tunjuk dia tanam cili la, bayam la, sawi la...pastu dia kata senang ja tanam. Akak bukan boleh. Terus terpedaya...hahahahaha. Weekend ja terus paksa laki pergi nursery pokok nak beli tanah pasu segala. Sejenis ja pun pokok aku tanam. Masa tu la...bayam merah. Seminggu tunggu tak jadi apa. Hahaha! Hampir berputus asa.

Pastu semangat kan, pasu dah beli belambak, tanah lagi. Apa aku buat? Bukak peti ais, segala sayur yang ada dalam tu yang mana sesuai tanam aku semai. Lemon la, daun sup, cili padi, sengkuang, carrot, daun bawang, sawi, kobis and tomato...gila tamak. Padahal tanam dekat balkoni ja. Hahahaha!
Ada la yang dah tumbuh sikit2 anak pokok semua. Walo anak pokok aku tetap bangga ok. Sebelum ni biji benih pun arwah. Hebat betui!

Semoga pokok2 aku ni kembang segar bugar dah tak payah aku beli sayur lagi dah. Muahahahahaha!!

Aku tak pasti apa pengakhiran pokok sengkuang ni. ahahaha!. Ada sengkuang ke dia keluar daun je. Tak pa, kalau ada bunga boleh buat benih. Eceh! Macam terer benar.


Bayam merah ni dah 3 minggu ada kot. Camni jer. Terbantut ke apa ni? Aku da terbayang masak sup bayam ni. ssluurrppp!


Ni la paling mudah dalam hidup. Bawang belah dua letak dalam tanah. Tak lama dia keluar la daun. Sedih betul daun bawang aku. Panjang tu jer ha...Tapi tak apa, ruang kosong sebelah tu ada bawang dalam tanah tu. Aku try bawang putih pulak, Tengok jadi cemana nanti.


Ni anak pokok cili padi. Sebelum ni aku ada tanam. Kering gitu ja biji cili tu. Pastu aku baca kat FB page Ezliayana Garden. Cara senang tanam cili, belah serong cili tu, letak atas tanah pastu tabor-tabor sikit tanah atas cili tu. Alhamdulillah! naik ko..haha! Harapannya semoga tak mati muda la pokok cili ni.


Ni pokok tomato. Camgini jer haa.. Biar la dia. Kalau mati aku buang pastu tanam yang lain pulak. Ni spesies toamto ceri. Sebelum ni aku da try tomato besar tu. Apa pun xdak haih..



Tadaaa!! ni pokok lemon aku. Harap sangat dia membesar dengan jayanya. Aku suka sangat makan lemon. Yer makan sesaja gitu tak payah buat air pun. Adoi masam tapi sedap!

Sekarang ni la hobi aku, keluar rumah pun dah malas. Balik keje meluru tengok pokok dulu, Rasa kepuasan bila ada bertumbuh biak. 

So tengok la sebulan dua lagi mcmmana jadi.

Kerjaya terbaru: Petani

Share:

0 comments

What do you think?