Homemade Beef Nachos

Korang suka makan tortilla chips cicah nachos tak?

Yang kerepek gandum bentuk 3 segi tu?

Suka? Tak suka? Tak tau apa tu?

hahahaha...jangan gusar.

Google aja lah.

Anyway, last weekend, aku ada buat sendiri benda beef nachos ni. Aritu ada kat ekspo mana tah sekali, laki aku makan. Pastu sampai sekarang teringat2. Selalu la dok suruh aku buat. Mana I reti kan..Laksa ok la..haha. Pastu pulak chips tu merata aku cari tak jumpa. So last Friday pergi Tesco jumpa la. macam-macam perisa ada. Beli la satu nak try.

Google lak resepi tak sesusah mana, jadi mari lah kita buat.

Bahan-bahan senang ja.



Serbuk cili, Jintan manis and putih (blender kasik halus), lada hitam and garam.



Bawang holland sebijik potong dadu, tomato sebijik potong dadu.

Daging cincang sepeket dalam 400gm.


Resepi asal pakai kidney bean tapi dah takde aku pakai jer la mana ada kat rumah ni. Belen kacang buat ketupat raya lepas ni ada lagi. Sedap jugak. kena rendam dulu semalaman supaya dia cepat empuk dan lembut.

Cara nak buat pun senang.


Panaskan minyak zaitun pastu masukkan daging.



Pastu masukkan kacang awal2 supaya dia empuk.


Pastu masukkan bawang pulak. Kacau-kacau pastu tutup periuk kasik air daging keluar, bawang dah sampai lutsinar. Kacang agak2 empuk.


Bila agak-agak daging dah separa empuk macam tu, masukkan serbuk2 tadi tu. Kacau dan tutup lagi periuk.



last sekali baru masukkan tomato. Tomati ni kejap je masak, so make sure daging dah betul-betul masak empuk elok semua baru letak tomato. Kalau awal sangat nanti hancur. Aku suka tomato tu dok seketul-seketul macam tu lagi.


Tadaaaa! Suda siap..

Makan la dengan chips tu..sedap. Kalau Chips dah habis, bole jugak makan dengan roti ke, buat inti karipap ke...

Bahan-bahan lain yang boleh tambah ialah buah zaitun, lada benggala dan ikut la kekacang jenis apa korang suka. 

Next time, aku nak cari Taco spice plak pastu nak buat lagi.

Selamat mencuba!


Share:

0 comments

What do you think?