Pavlova


Aku suka masak. Namun begitu dessert bukanlah kegemaran aku nak masak, Sebab selalu tak jadi. Aku jenis sesuai masak yang kasar2. Campak2 terus jadi,

Aku pernah try nak buat red velvet kek. Rasanya ada la dekat 10x. Haram tak menjadi! Jadi bengkang ada la. Tension betui. Padahal ukur tu dah sampai tahap pakai pembaris! 

Kalau bakar kek pakai premix tu ok la. Selagi aku tak hanguskan, insyallah kek tu jadi.

So haritu pegi lepak rumah kakak aku, teringin pulak nak buat Pavlova.

Baca resepi dekat Azlita Masam Manis macam senang ja ni. Jadi dengan semangat waja singgah TMC dekat Bangsar beli barang2 semua. Cita2 harus tinggi, beli buah yang mahal saja. Pegang Raspberi dekat 5x adala. Letak ambik, letak ambik..sepekt RM25 tu. Aku pujuk hati, takpa buah tu tak sedap. Lagipun Strawberry kan dah merah..hahahahhaha. Adoi kesian!

So end up beli Blueberry, Strawberry dan Kiwi. Nak beli buah Markisa tapi tak ada la pulak. Aku pun tak rasa apa tapi sebab tengok Nigella tu buat meleleh2, aku pun nak jugak...hahahahaha

Beria ja lebih, buat belum tentu jadi.


Memang ya pun...3x aku cuba buat baru jadi.

1st time telur pukul tak cukup kembang, bakar sampai dah 2 jam lebih. Tak keras2. Pelik aku. Dia siap lembik2. eeeeishhhhh....stress i!

2nd time bajet terer pegi ubah resepi. Letak telur sekali dgn gula. Langsung tak kembang2. Termasuk percubaan kali ke dua ni dh 15 biji telor aku lingkup kan. erk!

Kali ke 3, telur ada 3 bijik ja lagi. cuba jugak. Alhamdulillah menjadi. Masa memula keluar oven rasa cam tak jadi la ni sebab ada cam lebik2 sket kat tgh. Biar kejap bila dia dah kering, rangup diluar chewy didalam. Gitu!

Segera bergegas buat krem and potong buah. Krim tu senang ja. Beli saja whipping cream pastu pukul la sampai kembang kental. Pastu salap sesudu dua tas Pavlova tu and letak buah.

Jadila dah....

Tadaaaaa!!


Sebab tak ada orang nak puji..aku puji la diri sendiri. Sedapppppp oiiiiii!!!


Korang kalau rasa nak cuba bole la pegi blog Azlita Masam Manis tu ambik resepi kat sana.

Selamat maju jaya bakersssss semua!!!


Share:

0 comments

What do you think?