Resepi Popia Cream of Chicken

Kalau weekend, aku suka gak la masak yang hebat-hebat sikit atau yang renyah. Macam popia ni kan renyah sikit sebab nak membuat inti pastu nak menggulung pulak. 

Aku ambik resepi ni kat FB. Banyak kali pulak dia lalu lintas kat news feed aku. Macam sedap jer...maka harus kita cuba. Tengok bahan pun mudah. So let's cuba!

Bahan-bahan:

Kulit popia (sukati la nak besar ke kecik)
2 biji bawang besar 
2 ulas bawang putih
1 bungkus sosej
1 Tin cendawan butang
1 keping isi ayam bahagian dada or mana-mana bahagian ikut suka korang lah. Daging pun boleh.
1 tin cream of chicken atau cendawan (ikut suka tekak memasing)
Lada hitam 
Garam

Mudah bebenor aihhh!

Memula korang cincang isi ayam, bawang pbesar and putih. 
Hiris sosej nipis-nipis

Pastu bole la mula memasak.



Tumis bawang besar dengan bawang putih sampai layu dan naik bau sket. Kalau suka boleh bagi hangit-hangit sikit. Jangan kasik rentung pulak.



Lepas bawang-bawang dah layu elok, masukkan isi ayam. Masak sampai agak-agak isi ayam dah separuh masak. Kenapa separuh masak je? Sebab tak nak isi ayam tu jadi kering sangat. Kalau kat sini korang dah masak sampai betul-betul masak, bila nak masuk bahan-bahan lain nanti pastu nak sebatikan isi ayam tu dia akan jadi kering. Bole paham ka adik manis?


Masuk sosej, sebatikan.


Masuk cendawan butang. Sebatikan.


Masuk la cream of chicken tu pastu masuk air sket. Sebab dia terlalu kental.





Pastu aku tengok warna macam suram, aku campakkan sikit mix vege kasik kaler-kaler meriah.

Gaul kasik rata, masuk garam and lada hitam.

Biar sejuk dulu inti pastu gulung la popia tu. Ada orang letak cheese yang dah hiris-hiris dalam popia masa gulung. Jadi nanti masa makan meleleh la cheese tu. Aku terlupa beli. Boleh dah la ni pun..

Sebenarnya aku rasa resepi ni boleh olah-oleh lagi. Ikut suka la...

Kalau nak pedas boleh letak cili padi hiris ke, letak daun sup ke, ikut suka tekak la.

Okeh! silalah cuba okehhh..boleh buat banyak2 pastu bekukan.


Ada orang buat meleleh isi dalam, aku ada sikit-sikit jer la...maybe kurang air kot.

Haa...aku lupa nak pesan, letak garam tu jangan sepenuh perasaan. Secubit dua ja sebab cream of chicken tu dah masin.

Jangan lupa tu...darah tinggi kang!

Share:

0 comments

What do you think?