Susahnya nak Kerja Part Time

Sejak-sejak business slow ni, aku pun cuba la cari kerja part time sebab nak tambah income. Aku ingat senang la nak dapat kerja sebab bukan permanent. 

Rupanya susah nak dapat kerja part time!

Aku bukan nak kerja senang, gaji banyak. Kerja biasa macam susun itu ini pun aku ok. Cuma timing saja la yang aku kena pilih sikit. kalau kerja dari pagi sampai malam, memang aku tak boleh la. Sebab aku ada anak 2 orang. Other than that aku ok ja kerja apa pun janji halal dan tak merepek. Kadang-kadang bila ada iklan kerja part time ni kena hati-hati sikit. Kalau yang offer gaji banyak, position glamer tapi senang ja nak dapat....hmmm...hati-hati la. Dulu aku pernah apply kerja macam ni. Masa tu aku tak ada pengalaman, tak tau apa benda so aku pun apply la. Sekali kena kerja jual barang dari satu tempat ke satu tempat. Alah..macam kadang ada orang approach kita masa kita tengah makan pastu nak jual itu ini tu. Haa..yang macam tu la. Gaji based on commission sebab tu bila iklan boleh letak gaji "up to RM3500". Hai-hati kalau ada ayat "up to" ni. 

Back to story aku...
Aku dah pernah pergi apply kerja kat kedai buat wedding favours. Kerja dia lekat-lekat riben, buat wedding favours la. Gaji bukan banyak pun tapi timing keja tu ok. 10am - 6pm. So ok la...

Bila aku bagitau aku pernah kerja bank..bla2. Dia tanya last drawn salary semua terus aku tak dapat. Bukan la aku ni CEO bank dulu, bukan la gaji aku dulu RM500k sebulan tapi orang ingat aku ada udang sebalik mee. Kalau betul ada bagus la jugak, bolah jugak makan. Aku niat ihklas ni...nak cari duit.

Pastu aku pergi ZALORA apply part time Customer Service. Tak dapat jugak. Banyak kerja lain aku nak pun tak dapat. Macam retail assistant atau jual beauty product. Sebab aku tak ada experience.

Aiyo! Stress aku... kerja part time saja kot. Ke memang sekarang style macam tu? entah la..dah lama sangat aku tak pergi mintak kerja. 

Aku cuba redha dengan ujian yang Allah bagi ni sambil usaha untuk naik balik. Aku dah start bisnes lain tapi akan ambik masa untuk naik. 

So ada sesiapa nak offer aku kerja part time?


Glamer macam ni pun tak ada orang nak hire ke?
*pengsan*





Share:

0 comments

What do you think?